‘Goedemiddag, waarmee kan ik u helpen?’

‘Ja hallo, Ik heb een lampje dat stuk is, kunt u iemand sturen?’

‘Op welk nummer woont u?’

‘Ehh 37’

‘Dan heeft u het verkeerde nummer gebeld, dit is alleen voor even nummers. Een moment, ik verbind u door.’

‘Goedemiddag, afdeling Licht even.’

‘Ja goedemiddag, ik wil een defecte lamp laten vervangen kunt u..’

‘Eh juist ja, nee, alle monteurs zijn bezet.

Om welke soort lamp gaat het?’

‘Een gloeilamp.’

En u woont op nummer 37, zie ik in het systeem staan. Oké. Een gloeilamp zei u? Oeff, dat wordt lastig. Tegenwoordig is alles LED hè mevrouw. Welke bedrading gebruikt u?’

‘Ehh, geen idee, hoe zie ik dat?’

‘Bij de bedrading staat als het goed is een twaalf cijferige code, als die eindigt op 12NC dat zit u goed. Dat is de NEN-standaard tegenwoordig.’

‘Uhhm, tja, ik zie alleen alleen iets staan met de letters CC.’

‘Oei nee, dat wordt ‘em niet, dat is de oude bedrading van Complicated Conjunction. Dat bedrijf is failliet. Gebruikt u netvoeding of zonne-energie?’

‘Ehh zonne-energie dat is veel goedkoper tegenwoordig.’

‘Oké, dan mag u niet zelf aan de bedrading komen, want dan vervalt de garantie. Dus ik kan u inboeken bij een monteur, die komt dan volgende week vrijdag langs. Wat is uw emailadres?’

‘U ontvangt van ons een meldcode. Met die code kunt u inloggen op Lichtherstel.nl. Heeft u uw IDfyer bij de hand? Want de site is wel beveiligd.’

‘Ehh ik geloof dat ik die wel ergens heb liggen ja. ‘

‘Oké, dan is het belangrijk dat u wel elk jaar inlogt, anders vervalt uw account.’

Kan ik u verder nog ergens mee van dienst zijn mevrouw?’

‘Nee hoor dank u wel, ik hoop dat de monteur snel komt.’

‘Jahoor, mevrouw dat komt in orde. Dit werk is een specialisme, dus u kunt rekenen op betrouwbaarheid en vakmanschap. De factuur krijgt u trouwens ook via uw account binnen. De kosten voor dit gesprek en de voorrijkosten zijn daarin ook opgenomen. De kosten van de lampen kunt u declareren bij uw verzekering, maar dan moeten dat wel LED lampen zijn. De rest is eigen risico. Tot ziens.’

En zo eindigt het gesprek met ‘Meldpunt Licht’ De dame kijkt naar haar lamp bij de voordeur. Voor één moment flikkert de lamp nog. Of leek dat maar zo? De bel gaat en de overbuurman van nummer 32 blijkt voor de deur te staan.

‘Dag dag, ik zie dat je lamp stuk is? Hier ik heb nog een oude liggen. Is het een kleine of een grote fitting? Ik heb van beide nog een hele doos liggen in de schuur.’

‘Ehh grote fitting geloof ik.’

‘Ohh ja ik zie het al. Nou kijk, hij brand alweer. Doei doei, ik ben er vandoor, kom je binnenkort een keer op de koffie?‘

‘Ja laten we dat doen, gezellig. Tot gauw. Ik zal nu meteen even de monteur afbellen.’

‘.. Met meldpunt Licht, goedenavond. ‘

‘Ja hallo, ik wil een monteur afzeggen.’

‘Heeft u een annuleringscode voor mij?’

Zonder code kan ik niets voor u betekenen helaas.’

….Tuur tuut tuut.

– – – –

Dit verhaal is geschreven na het van een artikel over verward gedrag. 

https://www.oneworld.nl/lezen/discriminatie/sociaal-onrecht/waarom-sturen-we-de-politie-af-op-verwarde-personen/

Ik vond het een goed artikel. De conclusie in dit schrijven vond ik wel wat merkwaardig: mensen met verward gedrag hebben hulp nodig van specialisten. 

En ik denk bij mezelf na al die jaren van door systemen heen ploeteren als cliënt met verward gedrag: Ik had geen specialist nodig, maar iemand die sterk staat, rust biedt, houvast geeft, me ziet en me vertrouwt en dat ik er mag zijn met datgene wat er nog niet van mij mag zijn. Mijn pijn, mijn lijden, mijn wanhoop, mijn eenzaamheid, mijn rouw, mijn trauma. Mijn verloren zelf. Om dan samen weer op een hervonden spoor te komen. 

Daar heb je geen specialisme voor nodig. Juist niet. Er gewoon zijn en je licht laten schijnen op de ander. Dát had ik nodig. Iemand die zijn of haar mens-zijn verbindt met mij als mens en dat in een rol doet die bijdraagt in het systeem van zorg.

Helaas heeft dit systeem het zichzelf zo ingewikkeld gemaakt dat nabij zijn als professional haast niet meer lukt. En de zorg is van zichzelf zo ingewikkeld geworden, dat er een specialist aan te pas moet komen? 

Wat is nu meer ingewikkeld en verward geraakt? De persoon? Of het zorgsysteem? 

Ik ben gestopt, de knop heb ik omgezet. Ik heb mijn draai ergens anders gevonden.

Zowel als hulpverlener als cliënt. Ik heb deze rollen tegen elkaar in weten te draaien. En ben niet meer het ene of het andere. En dat geeft rust.

En daar ga ik van stralen. 

Meldpunt licht

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *